Om vogner og vekt

  0,-

Produktbeskrivelse

Ved valg av vogn så ønsker folk flest å ha lettest mulig vogn i kg. For at hesten skal slippe å trekke for mye, og spare hesten under konkurranse. Det som da skjer er at vognene ikke blir så sterke som de egentlig bør være til den røffe bruken en vogn blir utsatt for i maraton. Det går fint i den daglige treningen, da vi normalt ikke kjører med samme belastning som under stevner. En viktig faktor som spiller inn på vekt og trekk motstand er HJUL størrelse, store hjul triller lettere enn små hjul…. Kan av egen erfaring fortelle at vi med et eksperiment tok en lett vogn (ca 170kg) med små hjul, 2stk i vogna på grusunderlag og brukte en fiskevekt og testet trekkmotstanden, mot min egen vogn (325kg) med mye mer vekt, men med store hjul. De som var med på testen ble forundret over at det ikke ble noen særlig forskjell på trekkmotstanden… Kjører selv med tung maraton vogn for at den skal sitte i underlaget, og ikke flyte oppå. Noe som kan utgjøre en stor risiko ved høy fart i maraton. Til stor hest så anbefaler vi helst vogn på 190 kg og oppover, mye pga. styrken i materialet og ut ifra hva vognene blir påført av krefter. Glinkowski går aldri på kompromiss av kvaliteten. (De lager ikke lettere vogner enn det de kan garantere) Har prøvd å få de til å lage en lettere utgave av en modell de har, som en kunde her hjemme ønsket, men de vil ikke pga. sikkerhet, og det er noe vi setter veldig høyt -at fabrikken sier nei, når ting kan være en sikkerhetsrisiko. Fjordhester kan fint klare seg med 160-210kg uten problemer. Det man skal passe på er få største mulige hjul som kan leveres på den vogna man ønsker seg. Andre ting er at når man legger til ekstrautstyr osv, større hjul ol. Så øker vekten, en størrelse større hjul enn standard så kan vekten øke med opptil 10 kg på en vogn, en bremsesats veier ca 7 kg, kransbrems ca5-7kg. Rustfritt veier også litt mer enn vanlig stål. Det er mange ting som spiller inn på hva man ønsker, men sikkerhet bør stå i høysetet. Mange kjøper også en vogn med en oppgitt vekt, men blir lurt da vogna er tyngre enn de er forespeilet. (Folk som kjøper vogn på 160 kg og under kontroll veiing veier 200kg og mer) Vi har elektronisk vekt på alle våre vogner, med bilde av vogna på vekta på fabrikken. Glinkowski produserer vogner med sertifikat på alt stål, noe som også gjør at vognene er litt dyrere enn visse konkurrenter, men da får man jo kvalitet.
  • Tilleggsinformasjon
    Art. nr: 000000
    Ved valg av vogn så ønsker folk flest å ha lettest mulig vogn i kg. For at hesten skal slippe å trekke for mye, og spare hesten under konkurranse. Det som da skjer er at vognene ikke blir så sterke som de egentlig bør være til den røffe bruken en vogn blir utsatt for i maraton. Det går fint i den daglige treningen, da vi normalt ikke kjører med samme belastning som under stevner. En viktig faktor som spiller inn på vekt og trekk motstand er HJUL størrelse, store hjul triller lettere enn små hjul…. Kan av egen erfaring fortelle at vi med et eksperiment tok en lett vogn (ca 170kg) med små hjul, 2stk i vogna på grusunderlag og brukte en fiskevekt og testet trekkmotstanden, mot min egen vogn (325kg) med mye mer vekt, men med store hjul. De som var med på testen ble forundret over at det ikke ble noen særlig forskjell på trekkmotstanden… Kjører selv med tung maraton vogn for at den skal sitte i underlaget, og ikke flyte oppå. Noe som kan utgjøre en stor risiko ved høy fart i maraton. Til stor hest så anbefaler vi helst vogn på 190 kg og oppover, mye pga. styrken i materialet og ut ifra hva vognene blir påført av krefter. Glinkowski går aldri på kompromiss av kvaliteten. (De lager ikke lettere vogner enn det de kan garantere) Har prøvd å få de til å lage en lettere utgave av en modell de har, som en kunde her hjemme ønsket, men de vil ikke pga. sikkerhet, og det er noe vi setter veldig høyt -at fabrikken sier nei, når ting kan være en sikkerhetsrisiko. Fjordhester kan fint klare seg med 160-210kg uten problemer. Det man skal passe på er få største mulige hjul som kan leveres på den vogna man ønsker seg. Andre ting er at når man legger til ekstrautstyr osv, større hjul ol. Så øker vekten, en størrelse større hjul enn standard så kan vekten øke med opptil 10 kg på en vogn, en bremsesats veier ca 7 kg, kransbrems ca5-7kg. Rustfritt veier også litt mer enn vanlig stål. Det er mange ting som spiller inn på hva man ønsker, men sikkerhet bør stå i høysetet. Mange kjøper også en vogn med en oppgitt vekt, men blir lurt da vogna er tyngre enn de er forespeilet. (Folk som kjøper vogn på 160 kg og under kontroll veiing veier 200kg og mer) Vi har elektronisk vekt på alle våre vogner, med bilde av vogna på vekta på fabrikken. Glinkowski produserer vogner med sertifikat på alt stål, noe som også gjør at vognene er litt dyrere enn visse konkurrenter, men da får man jo kvalitet.
    • NRYFmotiv: NA
    • Second Image: NA
  • Produktomtaler
    Reviews